Magnez : łatwo stracić, trudniej odzyskać

W naszej diecie często brakuje odpowiedniej ilości  magnezu, a równocześnie tryb życia sprawia, że łatwo go tracimy.  Wystarczy 15 min. gwałtownego stresu, by stracić 1/2 dobowej dawki magnezu . Magnez wypłukuje też z organizmu kawa, mocna herbata, słodkie napoje, alkohol.

O tym, że magnez jest potrzebny  do  prawidłowej czynności nerwów i mięśni,  że wpływa korzystnie na krzepnięcie krwi, na układ sercowo-naczyniowy, zmniejsza ryzyko zawału – na ogół wiemy. Ale o tym, że jest  niezbędny do prawidłowego metabolizmu wapnia, mówi się już  rzadko. Tymczasem  wapń  jest  przyswajalny, gdy udział magnezu i wapnia pozostaje w proporcji 1:2. Magnez zapobiega też odkładaniu się cholesterolu w  tętnicach i wapnia w układzie moczowym.  Jego niedobór może prowadzić do wypłukiwania wapnia z kości. Magnez  jest więc niezbędny w profilaktyce osteoporozy i wtedy, gdy chcemy zadbać o prawidłowy poziom cholesterolu. A objawami braku magnezu są  nie tylko zaburzenia snu i kołatanie serca, mrowienie kończyn i skurcze łydek, ale także: wypadanie włosów, łamliwość paznokci, próchnica zębów czy zespół niespokojnych nóg – na który reklamuje się specjalne leki.

Nie zapominajmy więc w codziennej diecie o pestkach dyni  i słonecznika, migdałach, kaszy gryczanej, otrębach i zarodkach pszennych, gorzkiej czekoladzie, płatkach owsianych,  orzechy laskowych, pistacjowych  i włoskich, owocach morza, bananach.

Natomiast jeżeli decydujemy się na suplementy – warto wiedzieć, jakie kupować. Najlepiej przyswajalny jest bowiem magnez w postaci związków organicznych, np. cytrynianu, mleczanu  – ok. 90 %. Gorzej, ale  też stosunkowo dobrze, jako związki  chelatowe, chociaż na ten temat trudno znaleźć dokładne dane. Najmniej magnezu przyswajamy ze związków nieorganicznych. Według portalu http://www.pepsieliot.com  –  z węglanu tylko 30%, a z tlenku magnezu  – 4%.

W jakiej postaci występuje magnez w popularnych suplementach? Kilka przykładów. Jako mleczan magnezu w preparatach: Maglek B6 (firma LEK-AM);  MG B6 (Aflofarm); Magne B6 (Sanofi-Aventis);  Magnesium B6 (Polfa Łódź). Jako cytrynian magnezu występuje m.in. w preparatach: Magnesium (Life Extension) oraz w preparacie o nazwie – Cytrynian magnezu (Swanson). Słabo przyswajalny węglan magnezu jest  m.in. w Magnez+B6 (UPpharma) oraz Magnez+Vit.B6 (Polski Lek S.A.). Często magnez w postaci związków  nieorganicznych, węglanu lub tlenku,  występuje w preparatach magnezowych musujących, zwłaszcza tych najtańszych.

 

 

Dodaj komentarz