Sprawny mózg na starość

Problemy z pamięcią, skleroza i różne choroby związane z sportlicher senior trainiert an Fitnessgerten im Parkmózgiem  – nikt nie chce się borykać z takimi problemami   na starość. Ale to nie jest nieuchronne. Świadczą o tym nie tylko  pojedyncze przykłady starszych osób zachowujących znakomitą pamięć do późnej starości,  ale także – wyniki badań naukowych.

Badania naukowców w XX wieku wykazały, że nasz mózg ma zdolność do neuroplastyczności, czyli tworzenia nowych powiązań grup neuronów – w ten sposób  uczymy się nowych  rzeczy.  Ta zdolność nie zanika z wiekiem i ma podstawowe  znaczenie  dla utrzymania sprawności mózgu:  im więcej takich sieci neuronowych w mózgu rozwijamy, tym dłużej utrzymujemy jego  sprawność.

Natomiast jeżeli   mało używamy mózgu, liczba połączeń między neuronami zmniejsza się. Dlatego tak ważne jest uczenie się wciąż czegoś nowego, zwłaszcza w starszym wieku, czytanie książek, słuchanie muzyki (mózg szczególnie lubi muzykę klasyczną).

Mózg zachowuje także – jak pokazały inne badania –  zdolność do nurogenezy, czyli tworzenia nowych neuronów. Neurony tworzą się do późnych lat 80-tych naszego życia. Pod warunkiem, że o to zadbamy.

Aby mózg wytwarzał nowe neurony, potrzebne jest białko zwane neurotropowym czynnikiem pochodzenia mózgowego (BDNF). Jego aktywacja jest bardzo prosta. Potrzebne są: dobrowolne ćwiczenia fizyczne (badanie na zwierzętach pokazały, że  wymuszone ćwiczenia nie pomogły), ograniczenie liczby spożywanych kalorii, stymulacja intelektualna, a ponadto – elementy pożywienia: kurkumina (pochodząca z kurkumy)  i tłuszcz  z grupy omega3, zwany kwasem DHA. 

Kurkumina jest  głównym składnikiem czynnym przyprawy kurkuma. Z badań, prowadzonych w wioskach hinduskich, gdzie kurkuma jest powszechnie używana, wynika, że choroba Alzheimera jest tam o 75% rzadsza niż w USA.

Kwas DHA należy do grupy Omega-3. Podstawowym źródłem kwasu DHA w diecie są: ryby morskie, olej rybi oraz owoce morza.

Okazuje się, że dla naszego mózgu ważny jest jeszcze jeden produkt – olej kokosowy. Amerykańscy naukowcy prowadzący badania nad chorobą Alzheimera stwierdzili, że podawanie chorym średniołańcuchowych trójglicerydów  (MTC) pochodzących z oleju o tej samej nazwie (MTC) spowodowało wyraźne zwiększenie ich funkcji poznawczych chorych już po 90 minutach od spożycia, gdyż  MTC wspomaga pracę mózgu. Najbogatszym naturalnym jego  źródłem  jest olej kokosowy, który zawiera 66% oleju MTC. Olej ten sprzyja neurogenezie, czyli tworzeniu nowych neuronów.

One comment

  1. Lech Zajączkowski says:

    Doskonała naprawdę łączy kilka najważniejszych czynników wysiłek fizyczny u mnie to maszerowanie, ćwiczenia pamięciowe nauka przykładowo języków obcych lub nauka zawodowa skład posiłków super ważny
    przekaz wiedzy .

Dodaj komentarz