Ruszaj się dla zdrowia!

O wyjściu do klubu fitness  czy bieganiu myślą raczej ludzie  młodzi  lub w średnim wieku. To dziewczyny i panie, chcące zachować ładną sylwetkę,  czy panowie, np. menedżerowie  średniego i wyższego szczebla, dbający o dobrą prezencję.

Tymczasem aktywność fizyczna jest ważna w każdym wieku, jest  bowiem regulatorem wszystkich  procesów naszego organizmu. Szczególnie istotną rolę  odgrywa w prawidłowym rozwoju dzieci i młodzieży oraz osób starszych. Uwidacznia się w rozwoju dzieci i młodzieży  w sferze fizycznej,  psychicznej, społecznej.  A w  przypadku osób starszych – jest niezbędna dla powstrzymania lub chociaż spowolnienia  procesów starzenia i degeneracji organizmu. W obu tych grupach wiekowych  ruszanie się nie jest  więc kwestią mody, lecz – życiowej  konieczności, z czego często nie zdajemy sobie sprawy.

Regularny ruch  to  jeden z najważniejszych elementów dbałości o zdrowie osób starszych. To może być nawet tylko spacer, ale lepsze są ćwiczenia bardziej  dynamiczne,  w większym stopniu angażujące serce i układ krążenia oraz  mięśnie, takie jak:  jazda na rowerze, pływanie, nordic walking, jazda na nartach.  Umożliwia to wydłużenie okresu fizycznej sprawności  i  niezależności oraz poprawę jakości życia starszych osób. Hamuje również rozwój  wielu chorób m.in.: otyłości, cukrzycy, osteoporozy, choroby niedokrwiennej serca, nadciśnienia tętniczego.

Korzyści płynące z aktywności fizycznej w starszym wieku:

  1. Mięśnie. Z wiekiem następuje utrata masy mięśniowej, bycie aktywnym może jednak ten proces zatrzymać, a nawet doprowadzić do wzrostu masy mięśni.
  2. Kości. Trwałość kości zaczyna się zmniejszać od ok. 40 roku życia, po roku 50. życia jest to już  spadek dynamiczny. Aktywność fizyczna hamuje ten proces.
  3. Serce i płuca. Aktywność ruchowa jest niezbędna do utrzymania sprawności serca i płuc. Dla ludzi starszych preferowana jest intensywność ćwiczeń fizycznych – 70% maksymalnego tętna HR (HR max= 220 minus wiek)
  4. Stawy. Regularne ćwiczenia są niezbędne dla utrzymania sprawności stawów.
  5. Tkanka tłuszczowa i mięśnie. Regularne, umiarkowane ćwiczenia powodują spalanie tłuszczu i wzrost aktywności mięśni.

 

 

Dodaj komentarz