Przekonaj się do mielonek

„Mielonki” –  które tak nazwałam –  to po prostu  mielone orzechy, ziarna.  Można  nimi posypać np. duszone warzywa serwowane osobie na diecie (jeżeli nie jest to bardzo rygorystyczna dieta).  Zmielone pestki dyni, czy sezamu są lekkostrawne, orzechy – jednak trochę gorsze, ale jednak znacznie lepsze dla osoby na diecie niż p[ołówki orzecha dodane do potrawy.  Możesz posypywać  nimi  obficie swoje śniadania, np.  płatki owsiane, także wtedy, gdy nie jesteś na diecie. Śniadanie zyska lepszy smak i wygląd, a Ty – więcej witamin  i minerałów.

Z orzechów i nasion nie należy rezygnować zwłaszcza w przypadku osób starszych oraz przewlekle chorych, zwłaszcza na choroby układu trawiennego, ponieważ upośledzone trawienie i wchłanianie może powodować u nich niedobory witamin i minerałów. Czy chcesz, aby twoja ukochana mama  czy babcia, której  gotujesz posiłki, miały za parę lat demencję? Nie! To nie zapominaj o orzechach i nasionach. Używaj także sezamu, który wzbogaci dietę także o wapń – zadbasz w ten sposób o kości swoich bliskich kobiet, lub swoje własne.

Można wykorzystać w ten sposób  wszystkie ziarna,  dynię, słonecznik, czy sezam, ale najpierw trzeba je lekko podprażyć na suchej  patelni i zemleć, gdy wystygną. Orzechy można też zemleć, lub – zetrzeć na specjalnej malutkiej tarce. Gotowe  przełóż  natychmiast do zamkniętego słoiczka, aby nie traciły wartości. I dodawaj do wszystkiego.

Takie „mielonki” można przygotować raz  tygodniu i  co tydzień różne. Na przykład – w jednym tygodniu orzechy włoskie, nasiona z dyni, w  drugim – migdały i np. nasiona z słonecznika. Sezam powinien być w stałym użyciu. Oczywiście można też zemleć zmieszane nasiona, ale wtedy  zagubi się  ich smak.

assorted nuts

assorted nuts

.

 

 

Dodaj komentarz